Hvad er funktionel træning? En kort introduktion

Funktionel træning er en form for styrketræning, som tager udgangspunkt i kroppens naturlige bevægelser. De øvelser, som indgår i funktionel træning, er tilrettelagt på en måde, som tilgodeser den menneskelige anatomi. 

Det betyder, at du har mindre risiko for at få skader, når du dyrker funktionel styrketræning, i forhold til andre træningsformer. I det følgende kan du læse syv facts om funktionel træning, og få en idé om, hvad denne type træning indebærer.

Sidsel Nordby
Af Sidsel Nordby, senest opdateret 19. august 2021

 Alle kan dyrke funktionel træning

Hvor visse typer træning kræver en utroligt god grundform eller en særlig fysiologisk disposition, er funktionel styrketræning for alle. 

Et træningsprogram vil kunne tilrettelægges under hensyntagen til skader og skavanker på en måde, så det tilpasses det enkelte individ. Derfor kan du dyrke funktionel træning, selvom du har nedsat bevægelighed eller måske mange skader på din krop. Funktionel træning er nemlig indrettet til at gøre kroppen mere velfungerende på dens egne præmisser. 

Funktionel træning får hele kroppen med

Hvor traditionel styrketræning er målrettet én muskelgruppe ad gangen, vil funktionel styrketræning tage udgangspunkt i samlede bevægelsesmønstre. Det betyder, at øvelserne i et funktionelt træningsprogram er mere sammensatte, og hver især inddrager flere muskelgrupper. 

 

Når du træner på den måde, opnår du en mere harmonisk træning, hvor ingen muskler overses. Og du vil kunne opnå øget bevægelighed gennem de naturlige øvelser.

Hvorfra stammer funktionel træning?

Funktionel træning har sit udspring i fysioterapi og ergoterapi. Inden for disse områder anvendes øvelser til funktionel træning, især i forbindelse med genoptræning.

 

Patienter, som går til psykoterapeut eller ergoterapeut, har ikke brug for hård fysisk workout. Til gengæld vil der fokuseres på korrekt anvendelse af kroppen, for eksempel ved løft eller andre dagligdags foreteelser. Og af samme grund bruges der ikke maskiner til funktionel træning. 

I funktionel træning er kroppen dit vigtigste redskab

Når du dyrker funktionel styrketræning, er din kropsvægt det største aktiv. Hovedingredienserne i et funktionelt træningsprogram er de velkendte øvelser, du kender fra din hverdag eller måske fra barndommens gymnastiktimer. Det kan for eksempel være bøj, stræk eller hop – alle med fokus på at udføre bevægelsen korrekt. 

 

På den måde undgås overbelastning af muskler og led, og risikoen for skader minimeres. Ved funktionel styrketræning med egen kropsvægt får du samtidig en øget kropsbevidsthed, som du kan have glæde af i din hverdag. 

 

Foruden kroppens egen vægt vil du i forbindelse med funktionel træning også kunne stifte bekendtskab med meget simple træningsredskaber. Typisk vil udstyr til funktionel styrketræning involvere redskaber såsom sjippetov, kettle bells, jernkugler, sandsække, kosteskafter og måske endda træstammer eller traktordæk. Inden for funktionel træning anvendes ofte genstande, som kan findes i naturen, da en stor del af træningen foregår udendørs.

Funktionel træning styrker både hjerne og krop

Ved almindelig styrketræning med maskiner vil man ofte forfalde til bevidstløs udførelse af opgaverne. Du vil muligvis kunne opnå styrkelse af visse muskelgrupper eller en øget forbrænding ved en sådan aktivitet. Det er dog tvivlsomt, om du får det optimale ud af denne træning.

 

Dyrker du i stedet funktionel styrketræning, vil du opleve, at det ikke kun er din krop, som bliver udfordret. Funktionel træning fordrer nemlig en vis mindfulness. Det betyder, at du i høj grad skal være mentalt til stede i øvelserne, før de kan udføres korrekt. 

 

Da du ikke kun træner en enkelt muskelgruppe, vil du gennem funktionel træning kunne optræne en bedre balance og en styrket koordinationsevne. Du vil få en øget kropsbevidsthed – og du vil kunne udvikle din motorik. Dette vil du kunne få stor glæde af i forbindelse med andre former for sportsudøvelse og i dit daglige virke.

Få større effekt af din workout med funktionel træning

Derudover vil du gennem funktionel styrketræning kunne nå dine træningsmål langt hurtigere og på mere effektiv vis end ved andre former for fysisk træning. 

 

Uanset om du har øget muskelmasse, bedre udholdenhed, styrke eller måske vægttab som mål for dit træningsprogram, vil du temmelig hurtigt kunne se – og mærke – resultaterne af dine anstrengelser. Med den rette træning kan du opnå en smidig og harmonisk krop, hvor musklerne arbejder sammen med hjernen om at udføre de enkelte øvelser. Og allerede efter kort tids træning vil du opleve, at din krop er i stand til langt mere, end hvad du havde forestillet dig, før du begyndte at træne.

Funktionel træning er sjovt og udfordrende – og socialt

Når du dyrker funktionel træning, er det nemt at få mulighed for udfoldelse. Faktisk er det kun fantasien, der sætter grænser for funktionel fitness – og du kan faktisk udføre dine funktionelle øvelser hvor som helst. 

 

I modsætning til individuel træning i et fitnesscenter foregår funktionel styrketræning som regel i hold. Det betyder, at du er i selskab med andre træningsglade mennesker, som ikke er bange for at svede eller få pulsen i vejret. 

 

Dette gør træningen både sjovere og mere udfordrende. Og da denne form for træning i videst muligt omfang foregår i det fri, er der masser af mulighed for at få frisk luft og farve i kinderne!

 

Hvis du synes, at funktionel træning lyder som noget for dig, kan du altid tilmelde dig Rough’n Tough-holdet på Viborg Idrætshøjskole. Her kan du få kvalificeret undervisning og instruktion i funktionel træning. 

 

Viborg Idrætshøjskole er en højskole med plads til alle og højt til loftet og med særligt fokus på den sunde og udfordrende træning i mange forskellige sportsgrene og discipliner. Du kan læse mere om Rough’n Tough-træning hos Viborg Idrætshøjskole